Fakulta managementuUniverzita Komenského v Bratislave

Magisterské štúdium

Magisterské štúdium na FM UK trvá dva roky (štyri semestre), je pre študentov, ktorí získali bakalárske vzdelanie a boli prijatí na magisterské štúdium. Ukončené je štátnou skúškou, súčasťou ktorej je obhajoba diplomovej práce.

FM UK ponúka nasledujúce študijné programy:

  • manažment v študijnom odbore ekonómia a manažment,
  • stratégia a podnikanie v študijnom odbore ekonómia a manažment,
  • medzinárodný manažment v študijnom odbore ekonómia a manažment,
  • manažment a zdravotnícke technológie v študijnom odbore ekonómia a manažment a v študijnom odbore zdravotnícke vedy (prihlášku si uchádzač podáva na Farmaceutickej fakulte UK) – bližšie informácie: Manažment a zdravotnícke technológie

Celkový rozsah výučby magisterského štúdia je minimálne 120 ECTS kreditov.

Na študijnom programe manažment si študent volí jednu z týchto trajektórií: Finančný manažment, Finančné analýzy investícií, Marketing, Digitálny manažment a online marketing, Manažment ľudských zdrojov, Strategický manažment, Aplikovaný digitálny manažment, Dátová analytika v manažmente.

Študiijný program MANAŽMENT

1. Trajektória Finančný manažment

Absolventi trajektórie finančný manažment nadobudli základné poznatky a zručnosti z oblasti podnikových financií, finančného manažmentu, účtovníctva a daní a sú schopní tieto integrovať a aplikovať pri riešení problémových otázok pri riadení podniku, ako aj v prepojení na rôzne smery manažmentu (strategický manažment, marketing, manažment ľudských zdrojov, informačné systémy). Počas štúdia získali poznatky a nadobudli zručnosti v rôznych oblastiach manažmentu, so zameraním sa na finančný manažment a finančné účtovníctvo, doplnené o audit, investičné analýzy a manažment kolektívneho investovania, ale aj chápanie finančného riadenia podniku v kontexte medzinárodného vývoja a vzťahov. Prepojenie teórie a praktických príkladov, riešenie prípadových štúdií, aktívna spolupráca vysokoškolských pedagógov s odborníkmi z praxe, umožňujú absolventom riešiť krízové situácie, úlohy a problémy reálnej podnikovej praxe.

Absolventi trajektórie finančný manažment sú schopní vykonávať profesiu podnikového finančníka, ktorý organizuje, kontroluje a riadi finančné procesy na úrovni operačno-výrobného manažmentu vo všetkých typoch podnikov, keďže komplexne ovládajú pokročilú problematiku podnikových financií/finančné plánovanie a rozpočtovanie, riešenie zdrojov financovania podniku, riadenie pracovného kapitálu, účtovníctvo, dane a pod. Absolventi sú vybavení znalosťami a zručnosťami pre efektívne vykonávanie práce v tíme, sú pripravení reagovať na meniace sa potreby pracovného 56 trhu a digitalizácie, ako aj komunikovať adekvátnym spôsobom (ústne, písomne, vizuálne) s relevantnými stakeholdermi.

2. Trajektória Finančné analýzy investícií

Štúdium trajektórie Finančné analýzy investícií, na magisterskom stupni štúdia ponúka študentovi možnosť uplatniť sa ako odborník v investičnom priemysle, ako analytik finančných trhov a pod. Je známe, že odporúčania analytikov ohľadne nákupu, predaja, či držania akciových pozícií doslova hýbu cenami akciových trhov. Firmy a odborníci v investičnom priemysle sú správcami kapitálu, pomáhajú klientom prijímať investičné rozhodnutia, investovať peniaze a poskytovať služby s cieľom zefektívniť fungovanie finančných trhov. Absolvent bude kvalifikovaný odborník pre prácu na vedúcich a výkonných pozíciách v oblasti riadenia investícií, investičného bankovníctva, riadenia rizík, komerčného bankovníctva, poradenstva, tradingu. Absolventi nájdu uplatnenie vo finančných inštitúciách, v podnikoch, organizáciách súkromného a verejného sektora. Štúdium je založené na teoreticky orientovaných prednáškach a prakticky orientovaných cvičeniach v rámci, ktorých si študent osvojí moderné metódy určené pre analýzu finančných trhov, manažment portfólií, naučí sa ako investovať na akciových trhoch, na trhoch s fixným výnosom a ako fungujú finančné deriváty. Od absolventa sa očakáva, že vo svojej investičnej profesii bude presadzovať najvyššie štandardy etiky a profesionálnej excelentnosti. Predmety ponúkané v bloku Finančné analýzy investícií voľne nadväzujú na predmety bloku Finančná analytika z bakalárskeho stupňa štúdia. Predmety sú navrhnuté v súlade s vybranými predmetmi, ktoré ponúka CFA Inštitút, leader v olasti vzdelávania finančných analytikov. V prípade záujmu môže študent vykonať skúšku v CFA inštitúte, úroveň 2

3. Trajektória Marketing

Srdcom obchodného úspechu je marketing. Úspech či neúspech podniku v mnohých prípadoch závisí práve od neho. Bez neho môže firma ponúkať najlepšie produkty alebo služby v celom odvetví, ale žiaden z potenciálnych zákazníkov by o tom nevedel. A práve preto je nevyhnutné osvojiť si komplexný set zručností, ktoré majú pri správnej aplikácii potenciál zabezpečiť dlhodobú bezkonkurenčnú prosperitu a rozvoj firmy.

Absolventi budú disponovať takými znalosťami a zručnosťami, že budú schopní komunikovať s cieľovým publikom a budovať a rozvíjať vzťahy so zákazníkmi, vypracovať a implementovať marketingovú stratégiu v podmienkach domáceho trhu i v prostredí medzinárodných trhov. Naviac budú pripravení navrhovať vhodné nástroje na zabezpečenie obchodného rastu značky, navrhovať a realizovať výskumný projekt a na jeho základe formulovať odporúčania pre manažment. Bezkonkurenčnou výhodou bude schopnosť pripraviť marketingový a komunikačný plán, vytvárať povedomie o značke a rozvíjať značku, vyhodnocovať a kontrolovať marketingové kampane, identifikovať trhové segmenty a rozvíjať ich profily, formulovať marketingové stratégie s ohľadom na zákazníka i konkurenciu či pracovať so softvérom SPSS a SAS Enterprise Miner.

4. Trajektória Digitálny manažment a online marketing

Absolvovaním predmetov trajektórie Digitálny manažment a online marketing absolvent získa komplexnú bázu informácií z prostredia digitálneho marketingu, porozumie jeho kľúčovým konceptom vrátane výhod a limitácií. Ďalej bude schopný pracovať so získanými vedomosti v digitálnom prostredí. Bude vedieť identifikovať hlavné rozdiely a prínosy tzv. tradičného a digitálneho marketingu, osvojí si základné koncepty využívané a využiteľné v digitálnom marketingu. Jednotlivé prvky marketingového mixu bude schopný rozšíriť o jednotlivé digitálne dimenzie. Ďalej bude schopný v rámci jednotlivých online marketingových nástrojov identifikovať použitie vhodných aplikácií. Dôraz v rámci hodnotenia uplatňovaných marketingových stratégií je v priebehu štúdia kladený na marketingovú analytiku a vizualizáciu zhromaždených dát.

5. Trajektória Manažment ľudských zdrojov

Predmety trajektórie Manažment ľudských zdrojov sú nakombinované tak, aby študentom pomohli získali spôsobilosť orientovať sa v dynamickom organizačnom prostredí a rozvíjať si vybrané tvrdé a mäkké zručnosti. Získané poznatky sa rozširujú o medzinárodnú perspektívu. Tréning technických zručností je zameraný hlavne na dizajn systémov odmeňovania, rozvoj mäkkých zručností sa zase sústreďuje na oblasť organizačnej kultúry, riešenia konfliktov a komunikácie v interkultúrnom prostredí.

Prostredníctvom nadobudnutých teoretických vedomostí a aplikáciou v prípadových štúdiách si študenti majú možnosť rozvíjať zručnosti, ktoré súvisia s riadením organizácií pôsobiacich v globálnom prostredí; získajú schopnosť odhaľovať etickú stránku problémov v konkrétnych činnostiach HRM, identifikovať neetické praktiky v HRM a schopnosť riešiť etické dilemy v medziľudských vzťahoch na pracovisku, získať medzinárodný prehľad o HRM a spoznať špecifiká pracovného prostredia, praktík HRM a riadenia zamestnaneckých vzťahov v jednotlivých európskych a vybraných ázijských krajinách; nadobudnú schopnosť diagnostikovať organizačnú kultúru konkrétnej organizácie cez kontrastívnu metódu; schopnosť analyzovať kľúčové podnikateľské aktivity, organizačné a personálne východiská organizácie za účelom tvorby kompenzačnej stratégie; rozvíjať interpersonálne komunikačné zručnosti, zručnosti poskytovania spätnej väzby, prezentačné zručnosti, rozvíjať schopnosť efektívne viesť porady a ďalšie.

6. Trajektória Strategický manažment

Trajektória Strategický manažment vytvára príležitosť zvoliť si blok, ktorý nie je v učebných programoch iných škôl na Slovensku, čo dáva možnosť získať konkurenčnú výhodu dosiahnutou profiláciou. Trajektória sa sústreďuje na rozvíjanie vedomostí a schopností študentov, ktorí sa pripravujú pre výkon manažérskych funkcií so snahou prispievať k dlhodobej úspešnosti podnikov a organizácií v neustále sa meniacom a ťažko predvídateľnom prostredí. Blok sa venuje rozvíjaniu schopností strategického myslenia, poznatkom o analytických metódach a technikách, postupoch pri implementácii stratégie a uplatňovaniu strategického controllingu v podniku. Katedra využíva bohatú sieť kontaktov a partnerstiev s praxou, aby čo najviac priblížila poskytované vedomosti reálnym potrebám a aktuálnym výzvam praxe.

Trajektória Strategický manažment zároveň predstavuje určitú nadstavbu k predmetom, ktoré sa venujú rozvíjaniu vedomostí a poznatkov zo základných funkčných oblastí manažmentu podniku (marketing, logistika, personalistika, financie a ďalšie). Okrem prístupov a postupov venuje pozornosť rozvíjaniu poznatkov o nástrojoch a technikách a ich uplatňovaniu v prospech zvyšovania účinnosti manažmentu podniku. Absolventi trajektórie úspešne pôsobia v poradenských firmách, ktoré sú významnými nositeľmi transferu poznatkov a šíriteľmi nových trendov do manažérskej praxe. Absolventi trajektórie sú vyhľadávaní a úspešne zastávajú manažérske pozície rôznych úrovní, vzhľadom na ich schopnosť vnímať veci z nadhľadu a vo vzájomných súvislostiach, čím výrazne prispievajú k celkovému rozvoju a úspechu podniku. Absolventi trajektórie majú uplatnenie bez ohľadu na odvetvie, typ a veľkosť podniku, pričom v mnohých prípadoch sa stávajú i zakladateľmi úspešných podnikov.

7. Trajektória Aplikovaný digitálny manažment

Voľbou trajektórie Aplikovaný digitálny manažment sa študenti dozvedia, aké sú faktory úspešného riadenia IT projektov a získajú know-how, ktoré budú potrebovať na prevzatie zodpovednej pozície na rozhraní podnikového manažmentu a IT. Informácie a znalosti sú kľúčovým prínosom dnešnej ekonomiky. Poznanie ich hodnoty pre organizáciu, využívanie ich potenciálu a využitie informačných technológií spočíva v autorite IT manažmentu.

Ako IT manažéri budú absolventi tejto trajektórie tvoriť a rozvíjať stratégie na využitie údajov, informácií a poznatkov organizácie s cieľom dosiahnuť, či dokonca prekročiť strategické ciele. Budú manažovať alebo dohliadať na projekty v rámci medzinárodných podnikov alebo riadiť medzinárodné tímy, či pracovať v mimovládnych alebo štátnych organizáciách. Zvolením trajektórie štúdia Aplikovaný digitálny manažment sa študenti naučia všetko potrebné, aby tieto komplexné úlohy vedeli s pomocou IT technológií zvládnuť oveľa efektívnejšie a jednoduchšie.

8. Trajektória Dátová analytika v manažmente

Študenti trajektórie Dátová analytika v manažmente na magisterskom stupni štúdia získajú teoretické znalosti a praktické skúsenosti s analýzou a modelovaním dát s ciieľom vytvárať predikčné modely. Študenti sa oboznámia s viacrozmernými štatistickými a ekonometrickými metódami, vrátane algoritmov umelej inteligencie a strojového učenia. Vďaka týmto metódam budú študenti schopní identifikovať významné premenné ovplyvňujúce skúmaný problém. Oboznámia sa s vizualizačnými nástrojmi, s metódami business inteligencie v manažérskom rozhodovaní s aplikáciami v rôznych odvetviach. Naučia sa aktuálne trendy a etické aspekty správy údajov. Študenti budú riešiť rôzne projekty a prípadové štúdie, budú spolupracovať s odborníkmi z praxe. Kombinácia individuálnej a skupinovej práce im umožní rozvoj mäkkých zručností, ako je riadenie času a schopnosť pracovať v tíme. Veľké dáta z webu a sociálnych sietí a neustály pokrok v nástrojoch a metódach v oblasti umelej inteligencie, strojového učenia alebo blockchainu na analýzu údajov ponúkajú zaujímavé kariérne príležitosti pre absolventov bloku Dátová analytika v manažmente.

Otvorenie trajektórií závisí od počtu prihlásených študentov v príslušnom akademickom roku.

Študijný program MEDZINÁRODNÝ MANAŽMENT

Magisterské štúdium študijného programu medzinárodný manažment v študijnom odbore Ekonómia a manažment zahŕňa systém vzdelávania, ktorý je orientovaný na manažment v medzinárodnom prostredí vo väzbe na pôsobenie globalizačných a integračných procesov, ktoré vyvolali prudký rozvoj medzinárodného podnikania. Vzdelávanie je zamerané na štúdium problematiky medzinárodného manažmentu, medzinárodného marketingu, hospodárskej súťaže, štátnej pomoci, regionálnej politiky, projektového manažmentu, medzinárodných financií a medzinárodného investovania. Dôraz sa kladie na multinacionálne a transnacionálne korporácie a ich význam, na teórie a metódy strategického manažmentu z pohľadu internacionalizácie podnikania. V rámci vzdelávania študenti získajú vedomosti o hospodárskych politikách Európskej únie, ako aj prehľad o adaptácii manažérskych funkcií v medzinárodnom podnikateľskom prostredí. Následne dokážu zhodnotiť činnosť medzinárodných manažérov v rôznych formách nadnárodných spoločností. Štúdiom nadobudnú študenti profesionálne návyky a schopnosti tímovej práce. Popri širokej ponuke odborných predmetov štúdium dopĺňajú rôzne aktivity a exkurzie, ktoré zvyšujú možnosti uplatnenia absolventov v hospodárskej praxi. Časť štúdia sa realizuje v súčinnosti so zahraničnými lektormi vo francúzskom alebo nemeckom jazyku, aby boli absolventi lepšie pripravení na prácu v medzinárodnom prostredí. Štandardným prvkom študijného programu je absolvovanie praxe v podnikoch.

Absolventi tohto programu našli po ukončení svojho štúdia veľmi dobré uplatnenie v praxi a nadobudnuté vedomosti, skúsenosti, poznatky a najmä jazykové znalosti výrazne zvýšili ich mzdové ohodnotenie na slovenskom trhu práce.

Spoločný študijný program manažment a zdravotnícke technológie

Spoločný študijný program manažment a zdravotnícke technológie je poskytovaný v rámci dvoch fakúlt Univerzity Komenského v Bratislave – Farmaceutickej fakulty UK a Fakulty managementu UK v slovenskom jazyku poskytovania.
Štruktúra študijného programu, obsah jednotlivých predmetov a využívané metódy výučby sú predpokladom toho, že sa naplnia charakteristiky stanovené pre magisterský študijný program v študijnom odbore ekonómia a manažment a v študijnom odbore zdravotnícke technológie. Vzdelávací proces je postavený na najaktuálnejších poznatkoch z oblasti manažmentu a zdravotníckych vied.
Študenti sa naučia aplikovať svoje odborné vedomosti z oblasti manažmentu do zdravotníckych vied a naopak, s rozvojom zručností, samostatnosti a zodpovednosti vie zabezpečiť efektívny manažment zameraným na kvalitu a bezpečnosť konkrétnej zdravotníckej technológie v prevencii ochorení, diagnostike, liečbe, na monitoring a prognózu zdravotného stavu. Štúdium sa sústredí na oblasť zdravotníckych pomôcok, vrátane in vitro diagnostických zdravotníckych pomôcok, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou zdravotníckych technológií.
Bližšie informácie: Manažment a zdravotnícke technológie

Absolvovanie magisterského štúdia